HMS, som er en forkortelse for helse, miljø og sikkerhet, er et velkjent begrep for de som arbeider i næringslivet og i større bedrifter og virksomheter. Dette har hittil vært et forholdsvis ukjent begrep i borettslag og sameier. Kommunal- og Regionaldepartementet har nå avklart at borettslag, sameier og velforeninger er å anse som ”virksomheter”, og vil som sådan være omfattet av gjeldende forskrifter om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter – også kalt internkontrollforskriften.

Internkontroll i borettslag, sameier og velforeninger betyr:
• Å verne om liv, helse og materielle verdier
• Å skape et godt miljø for de som bor i området

Ansvarsfordeling
Ovennevnte innebærer at styret i borettslaget samlet står ansvarlig for å innføre og sørge for den praktiske gjennomføringen av helse-, miljø og sikkerhetsarbeidet i borettslaget.

Styrets primære ansvarsområde dekker følgende:
• Det ytre miljø, herunder også avfallshåndteringen
• Trafikk
• Trapper, gangveier, lekeplasser og tun
• Brannsikring
• Vedlikehold og overvåking av eksternt elektrisk anlegg
• Arbeidsgiveransvar overfor ansatte som vaktmester, kontorpersonell etc.
• Dugnad
• Andre forhold som vedlikehold, innkjøp etc.

Andelseier står ansvarlig for den praktiske gjennomføringen av internkontrollsystemet i boligene (se vedlagte sjekkliste). Styrets ansvar i boligene begrenses her til kun å informere.

Ansvar for elektrisk anlegg i borettslag
I informasjonsskriv borettslaget har mottatt fra Produkt- og Elektrisitetstilsynet er det presisert at et borettslag er organisert slik at det er naturlig å skille mellom private områder og fellesarealer. Dette betyr at borettslaget, ved styret, har plikt til å arbeide systematisk med helse, miljø og sikkerhet på fellesarealene, mens andelseieren i borettslaget har det samme ansvaret for det elektriske anlegget inne i leiligheten som for eksempel eieren av en enebolig.

Ansvaret innebærer at andelseier må sørge for at det innenfor leiligheten (dvs fra sikringsskap, inkl sikringer og sikringselementer) blir foretatt nødvendig ettersyn og vedlikehold slik at det elektriske anlegget til enhver tid tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav. Andelseieren er også ansvarlig for at man ikke bruker eller kobler elektrisk utstyr til anlegget slik at det kan skade liv eller eiendom.

Ansvaret innebærer videre at andelseierne må være oppmerksom på faresignaler som oppstår, som for eksempel varme sikringer eller stikkontakter, lysbuer/gnister eller tilløp til lysbuer (som er tegn på dårlig kontakt), og dessuten sørge for å få kontrollert anlegget, og eventuelt utbedret de mangler som avdekkes på bakgrunn av slike faresignaler.

Både i forhold til forskriftene og i forhold til leiekontrakten med borettslaget, innebærer ansvaret for vedlikehold at man engasjerer elektrofagfolk til å foreta ettersyn og utbedring. Man bør også la elektrofagfolk foreta regelmessig ettersyn av anlegget inne i leiligheten, for eksempel hvert 10. år.

Samsvarserklæring
Dersom beboer oppdager feil på det elektriske anlegget, må autorisert installatør kontaktes for å få problemet rettet. Etter 1. juli 2000 har alle installatører plikt til å skrive ut en samsvarserklæring etter utført arbeid, der de bevitner at alt er utført i samsvar med gjeldende regler og forskrifter. Vi oppfordrer beboerne til ikke å betale regningen før samsvarserklæring er mottatt. Det er viktig at samsvarserklæringen blir tatt godt vare på som dokumentasjon.

Branninstruks:
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2023/10/Branninstruks.pdf

Sikkerhetsforskrifter:
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2023/10/Sikkerhetsforskrifter.pdf

Sjekkliste for boliger
Vedlagt følger sjekkliste for boliger.
I sjekklisten er det listet opp de elementer i boligen som er viktig å kontrollere med jevne mellomrom for å unngå evt. skade på person og eiendom. Sjekklisten skal ikke returneres til borettslaget.

Rapportering om feil og mangler på borettslagets fellesarealer
Styret anser det som svært viktig at beboerne, dersom de oppdager feil/skader på felles elektrisk anlegg, lekkasjer, hærverk eller andre forhold som kan medføre skade på person eller bygninger straks melder fra om dette til kontoret/styret.

BEVARHMS SYSTEM

Styret bruker BEVARHMS System for å dokumentere HMS arbeid i laget.

Styret har inngått felles avtale om leveranse av internett og kabel TV med Telia.
Telia Kundeservice: Tlf. 924 05 050, eller 21 90 60 50.

For mer info kontakt kontoret.

Viktig:
For å oppnå best mulig signaler til Tv må dekoder stå fritt og lengst mulig unna trådløs telefon og trådløs ruter.

Bruksanvisning fra Telia – TV2 Play:
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2023/10/HVORDAN-VELGE-OG-BENYTTE-TV2-PLAY-GJENNOM-TELIAS-VALGMENY.pdf

UNUM
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2024/01/Myrdal-Brl-Beboer-informasjon.pdf

Garasjer
I Myrdal Borettslag har vi 110 garasjer. Alle garasjene har motorstyrt garasjedør(fjernstyrt med fjernkontroll). Ut av de 110 garasjene er
20 stk. på øvre parkeringsplass. På grunn av stor etterspørsel etter garasje har vi laget en venteliste.
Ta kontakt med kontoret dersom dere ønsker å bli oppført på listen.
OBS. Garasjen følger ikke leiligheten ved salg!

Parkering
Myrdal Borettslag har inngått avtale med Vest Park AS for regulering og kontroll av parkeringen i borettslaget. Parkeringen inne i borettslaget er begrenset til 20 minutter. Er det sterke grunner til at noen trenger mer tid, må de ta kontakt med kontoret for midlertidig parkeringstillatelse.
All parkering skal skje på oppmerkede felter på parkeringsplassene.
Beboere som ikke har garasje skal ha hvit/svart oblat for å parkere.
Beboere som har garasje skal ha gult/svart oblat til sin bil. De kan stå på parkeringsplassen inntil 4 timer.
Ladeabonnement bestilles på nettsiden til Aneo Mobility. Der finner dere også all informasjon om ulike abonnement.
Hver parkeringsplass har et eget nummer, og dere bestiller det nummeret dere ønsker. Dette blir din personlige parkeringsplass som ingen andre har lov til å bruke.
Når dere har reservert en parkeringsplass må dere gi beskjed til kontoret, slik at vi kan henge opp reservert-skilt på din plass.

Gjesteparkering
Det er avsatt 16 plasser til gjesteparkering på nedre parkeringsplass. Øvre parkering har ikke gjesteparkering.
Gjesteparkering er kun for gjester.
Har du adresse i Myrdal Borettslag og står på gjesteparkering, så får du bot.

OBS! Kontrollavgift for ulovlig parkering  er kr 660,-

Last ned dugnadsskjema

https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2021/09/Timeliste.doc

Dugnadsleder i din blokk:

A-blokken: Berit Grimstad (M 3)

B-blokken:  Ara Noshirvani (M11)

C-blokken: Torill T. Jensen(M 13)

D-blokken: Nguyet Hong Thi Lam (M 27)

E-blokken: Geir Horn (M 19)

F-blokken: Eva Øye (M 25)

G-blokken: Ingvild Tholo Aasen (M 35)

H-blokken: Olly Knarvik (M43)

Endring av felleskostnader 2024:
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2023/12/Felleskostnader-2024.pdf

Gratis utetrening:
https://www.myrdalborettslag.no/wp-content/uploads/2024/01/2024-timeplan.png

Vi har fått et nytt nr. tilknyttet vår tlf.: 480 39 648. Dette vil vises ved utsendelse av sms. 
Det nye nr. blir viderekoblet til vårt vanlige tlf.nr. 920 84 219 om dere svarer på sms  eller ringer oss.
Ved kontakt kan det gamle nr. brukes fremdeles.
Tlf. nr. 55193717 er ikke lenger i bruk. 

Besøksadresse: Myrdalskogen 49, 5118 Ulset | E-post: post@myrdalborettslag.no | Telefon: 55 19 37 17 | Mobil: 920 84 219 Personvernerklæring | Bruk av cookies | Webdesign: Snitt Reklamebyrå